Merkantil studentereksamen
Morten Pape (2021): I ruiner, Politikens Forlag. ISBN 978.87.400.5485.9.
Vita Andersen: "Hun ser godt ud”. Her fra digtsamlingen Tryghedsnarkomaner, Gyldendal 1977, ISBN: 87-01-52841-6.
Jesper Dalgaard: Kandis for livet, dokumentarfilm fra 2021. Intet ISBN-nummer.
Julius Christian Gerson: ”Den største Mand”. Her fra digtsamlingen Digte for børn, 1845. Intet ISBN-nummer.
Edvard Petersen: Udvandrere på Larsens Plads,1890. Oliemaleri. Intet ISBN-nummer.
Eik Skaløe: ”ITSI-BITSI” fra musikalbummet HIP, 1967. Her fra Takter til tiden, Dansklærerforeningens forlag, 2017. ISBN: 978-87-7996-996-4.
Michael Kvium: Beach of Plenty, 2017. Oliemaleri. Intet ISBN-nummer.
Christina Hagen: ”Af sikkerhedsmæssige årsager”. Debatindlæg i Weekendavisen, den 18. februar 2022. Intet ISBN-nummer.
Foretag en analyse af ”Af sikkerhedsmæssige årsager” med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt argumentation. Vurdér tekstens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 8: | Christina Hagen: ”Af sikkerhedsmæssige årsager”. |
Debatindlæg i Weekendavisen, den 18. februar, 2022. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Skriv et essay om menneskets forhold til at rejse. Inddrag minimum tre af teksterne samt andre eksempler på fremstillinger af at rejse i dansk kunst, litteratur og/eller film.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Julius Christian Gerson: ”Den største Mand”. |
Fra digtsamlingen Digte for Børn, 1845. |
Tekst 5: | Edvard Petersen: Udvandrere på Larsens Plads. |
Oliemaleri, 136 × 216 cm, 1890. |
Tekst 6: | Steppeulvene: “Itsi-Bitsi”. |
Fra musikalbummet Hip, 1967. |
Tekst 7: | Michael Kvium: Beach of Plenty. |
Oliemaleri, 300 × 750 cm, 2017. |
Essay I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau. Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil. I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget. |
Foretag en analyse af Kandis for livet (uddrag). Vurdér dokumentarens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: | Jesper Dalgaard: Kandis for livet (uddrag). |
Dokumentarfilm sendt på DR, 2021. | |
Varighed: 14 min. og 40 sek. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Foretag en analyse og fortolkning af "Hun ser godt ud". Perspektivér digtet litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Vita Andersen: "Hun ser godt ud". |
Fra digtsamlingen Tryghedsnarkomaner, 1977. |
Analyse, fortolkning og perspektivering I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Foretag en analyse og fortolkning af I ruiner (uddrag). I analysen skal du have særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Morten Pape: I ruiner (uddrag). |
Fra romanen I ruiner, 2021. |
Analyse og fortolkning I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Opgavesættet består af fem opgaver. Du skal kun besvare én af opgaverne.
Foretag en analyse og fortolkning af I ruiner (uddrag). I analysen skal du have særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Morten Pape: I ruiner (uddrag). |
Fra romanen I ruiner, 2021. |
Analyse og fortolkning I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Foretag en analyse og fortolkning af "Hun ser godt ud". Perspektivér digtet litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: | Vita Andersen: "Hun ser godt ud". |
Fra digtsamlingen Tryghedsnarkomaner, 1977. |
Analyse, fortolkning og perspektivering I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Foretag en analyse af Kandis for livet (uddrag). Vurdér dokumentarens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: | Jesper Dalgaard: Kandis for livet (uddrag). |
Dokumentarfilm sendt på DR, 2021. | |
Varighed: 14 min. og 40 sek. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Skriv et essay om menneskets forhold til at rejse. Inddrag minimum tre af teksterne samt andre eksempler på fremstillinger af at rejse i dansk kunst, litteratur og/eller film.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: | Julius Christian Gerson: ”Den største Mand”. |
Fra digtsamlingen Digte for Børn, 1845. |
Tekst 5: | Edvard Petersen: Udvandrere på Larsens Plads. |
Oliemaleri, 136 × 216 cm, 1890. |
Tekst 6: | Steppeulvene: “Itsi-Bitsi”. |
Fra musikalbummet Hip, 1967. |
Tekst 7: | Michael Kvium: Beach of Plenty. |
Oliemaleri, 300 × 750 cm, 2017. |
Essay I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau. Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil. I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget. |
Foretag en analyse af ”Af sikkerhedsmæssige årsager” med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt argumentation. Vurdér tekstens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 8: | Christina Hagen: ”Af sikkerhedsmæssige årsager”. |
Debatindlæg i Weekendavisen, den 18. februar, 2022. |
Analyse og vurdering I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Torsdag den 7. december 2023
Kl. 9.00-14.00